مالیات ارزش افزوده

ساخت وبلاگ

مالیات ارزش افزوده چیست؟

برای اصلاح نظام مالیاتی و حمایت از سرمایه گذاری،تولید و درآمد ها در کنار هم، بیشترکشورها مبنا و پایه درآمد خود را به مصرف منتقل کرده و بیشترین درآمد مالیاتی را از طریق مالیات بر مصرف کسب می کنند.در یک سازمان که در آن به تولید و ارائه خدمات می پردازند همیشه از این طریق جدای تمام هزینه های صرف شده و حتی دریافتی ای که از تولید و ارائه خدمات خود دارند ثروت اضافه ای هم به دست می آید که ارزش افزوده نام دارد.

یا به بیان ساده :مالیات ارزش افزوده در عمل يعني : خريد - فروش = ارزش افزوده

و يا

مالیات ارزش افزوده كالا و خدمات خريداري شده - ارزش افزوده كالا و خدمات عرضه شده = ارزش افزوده

ماليات بر ارزش افزوده چيست؟

باتوجه به تعاریف بالا مالیات ارزش افزوده برای مصرف طراحی شده است که مصرف کنندگان آن را در زمان خرید خود می پردازند که این مالیات توسط فروشندگان جمع آوری شده و از این طریق در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می گیرد. این مالیات به صورت غیر تصاعدی در این زنجیره قرار دارد : واردات، تولید، توزیع و مصرف که نهایتا مصرف کنندگان پرداخت کننده آن هستند. در اين ماليات، نباید مالیاتی توسط تولید کنندگان پرداخت شود و بايد مصرف کننده نهایی فقط این مالیات را بپردازد. بنابراین تولیدکنندگان پرداختي و مالیاتی که بابت خريد مواد اوليه و ساير كالاها را انجام داده اند از خریداران دریافت کرده و ما به التفاوت را به دولت پرداخت می کنند.

مالیات ارزش افزوده...
ما را در سایت مالیات ارزش افزوده دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : رضا maliatr8 بازدید : 159 تاريخ : سه شنبه 24 بهمن 1396 ساعت: 22:04

مالیات ارزش افزوده در واقع عبارتست از ثروت اضافه‌ای که توسط شرکت از طریق فرآیند تولید و یا ارایه خدمات ایجاد می‌شود که با کسر نهاده‌های واسطه (مثل هزینه خریدها) از عایدی‌ها به‌دست می‌آیدبرای مثال چنانچه قیمت تمام شده یک قرص نان را که شامل آرد و دستمزد و اجاره محل نانوایی  و ... است را از قیمت فروش یک قرص نان کم کنیم، به ارزش افزوده یک قرص نان دست پیدا خواهیم کرد.

محاسبه مالیات  ارزش افزوده به‌ منظور پرهیز از احتساب مضاعف صورت می‌گیرد. به این معنی که ارزش کالاها و خدماتی که به‌عنوان داده‌های واسطه یک فعالیت به‌کار گرفته می‌شود به نوبه خود ستانده یک فرآیند تولید بوده و لازم است از ستانده این فعالیت کسر شود تا ارزش افزوده آن به‌دست آید.

بدین ترتیب مالیات ارزش افزوده ناخالص عبارت است از ارزش ستانده منهای ارزش مصرف واسطه و ارزش افزوده خالص عبارت از ارزش افزوده ناخالص منهای مصرف سرمایه ثابت .ارزش افزوده ایجاد شده در شرکت بین افرادی‌که در ایجاد آن سهیم بوده‌اند توزیع می‌شود به‌عبارت دیگر ارزش افزوده به‌صورت دستمزد برای کارکنان، استهلاک برای سرمایه‌گذاری مجدد تجهیزات، سود برای شرکت، مالیات به دولت و... تسهیم می‌شود.

مالیات ارزش افزوده...
ما را در سایت مالیات ارزش افزوده دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : رضا maliatr8 بازدید : 155 تاريخ : سه شنبه 24 بهمن 1396 ساعت: 22:02